1 September

Aandachtspunten Competitie seizoen 2019-2010

Beste coaches/managers/trainers/spelers

Over een kleine week mogen alle teams het veld weer op! Daarom hierbij aantal aandachtspunten. Neem deze alsjeblieft zorgvuldig door.

Contact met competitieleiding

Met nadruk wordt er hierbij op gewezen dat alleen het wedstrijdsecretariaat/TC/bestuur voor de competitieleiding het aanspreekpunt is voor alle competitiezaken (dus geen coaches, lijncoördinatoren, managers of ouders) zoals het vaststellen van wedstrijden, het afgelasten, niet opkomen enz. Dit geldt ook voor het maken van afspraken over de te spelen wedstrijden tussen verenigingen.

Competitie, inhaalwedstrijden en vakanties

De competitie start voor alle teams in het district op 7 september 2019.

Alle speeldata voor het hele seizoen 2019-2020 (inclusief de data van de kampioenschappen) zijn terug te vinden in de speeldagenkalenders. De speeldagenkalenders vind je hier.

Gedurende het seizoen staan de volgende inhaaldagen ingepland voor de districtscompetitie:

• Zaterdag 12 oktober 2019;
  • Zaterdag 30 november 2019, C-jeugd;
  • Zondag 1 december 2019, A, B en D-jeugd;
  • Zaterdag 29 februari 2020, A-jeugd;
  • Zaterdag 11 april (Paaszaterdag): wedstrijden welke worden vastgesteld op die datum moeten uiterlijk Paasmaandag 13 april gespeeld zijn;
  • Zaterdag 25 april 2020;
  • Zaterdag 2 mei 2020;
  • Zaterdag 23 mei 2020;
  • Zaterdag 30 mei 2020;
  • Zaterdag 20 juni 2020.

Voor de senioren:

• Zaterdag 19 oktober 2019;
  • Zondag 1 december 2019;
  • Zondag 1 maart 2020;
  • Zondag 26 april 2020;
  • Zondag 3 mei 2020;
  • Zondag 15 juni 2020;
  • Zondag 21 juni 2020.

Aangezien de inhaalwedstrijden vaak vallen in vakanties of op feestdagen zijn, probeer deze zoveel mogelijk vooruit te spelen om problemen (onvoldoende spelers) en boetes (niet spelen) te voorkomen. Ook is het raadzaam om de wedstrijden van de A en mogelijk B teams in mei al eerder te spelen in verband met de eindexamens en eindexamenreizen; de ervaring leert dat teams dan vaak incompleet zijn.

Ik wil alle trainers/coaches/managers en spelers te wijzen op deze data, zodat ze tijdig de beschikbaarheid van de spelers kunnen inventariseren. Dit geldt zeker voor data die rondom de vakantiesopen dagen van scholen en examenperiode vallen.

Te weinig spelers beschikbaar op een bepaalde datum? Zorg er dan voor dat de wedstrijd (in overleg met de tegenstander) vooruit wordt gespeeld. Vooruit spelen kan/mag alleen wanneer er (tijdig) vooraf toestemming is gevraagd bij de competitieleiding en is verkregen! Meer hierover vind je in de "procedure geen team beschikbaar”.

Wanneer er een team/vereniging geen of onvoldoende opvolging geeft aan de "procedure geen team beschikbaar”, hou er dan rekening mee dat er competitiemaatregelen (kunnen) worden opgelegd. Voorkom maatregelen en kom dus op tijd in actie! Teams die zich op een (te) laat moment (zonder toestemming van de competitieleider) afmelden, kunnen verhoogde sancties opgelegd krijgen omdat de tegenstander hierdoor wordt benadeeld. Neem bij (eventuele) problemen altijd contact op met het districtskantoor en/of de competitieleider. Voor urgente/acute kan de wedstrijdsecretaris -ook in het weekend- telefonisch contact opnemen met de competitieleider.

Een vastgestelde wedstrijd mag altijd eerder gespeeld worden. Maar niet later dan eerstvolgende reguliere datum!

(Opmerkingen) digitale wedstrijdformulier

Opmerkingen die worden geplaatst op het DWF worden doorgenomen door de competitieleiding en waar nodig worden verklaringen opgevraagd aan verenigingen. Hou er rekening mee dat niet alles wordt opgepakt. Wanneer een vereniging wil dat er toch iets wordt gedaan met een opmerking, dan kunnen de verenigingsfunctionaris een mail sturen naar het districtskantoor.

Uitslagen

• Opmerkingen m.b.t. uitslagen die niet correct zijn, worden alleen opgepakt wanneer door beide verenigingen hiervan een melding is gemaakt op het DWF.

• Wanneer slechts één vereniging hier melding van maakt, gebeurt hier niets mee. Als de verenigingen de betreffende uitslag toch veranderd willen hebben, dient er een e-mail door beide verenigingen gestuurd te worden.

Niet gerechtigde speler

Protesten over het meespelen van niet-gerechtigde spelers dienen hetzelfde speelweekend per mail alleen door de wedstrijdsecretaris bij het districtskantoor worden ingediend.

Voor de speelgerechtigdheidsregels veldhockey klik je hier.

Procedures

Heb je vragen over afgelastingen, geen team beschikbaar, staking, plannen wedstrijden of bijvoorbeeld de dispensatieregelingen? Deze staan toegelicht in de procedures, die te vinden zijn op de KNHB site klik hier.

Tijdspad

Graag stippen wij alvast het tijdspad voor oktober aan. Zoals jullie inmiddels weten wordt een groot deel van de jeugdcompetities opnieuw ingedeeld in de herfstvakantie.

5 oktober is de laatste competitieronde van de voorcompetitie. We zullen daarna de rating draaien en gaan beginnen met de nieuwe indelingen, zodat wij zo snel mogelijk kunnen publiceren.

Op zaterdag 2 november zal de herfstcompetitie dan van start gaan.

We wensen alle teams de komende periode veel sportiviteit toe.

Bijgevoegd nieuwsbrief KNHB Competitie