organisatie_vertrouwenscontactpersonen

VERTROUWENSCONTACTPERSOON (VCP)
under construction

MHCZutphen wil een hockeyvereniging zijn waar iedereen zich veilig en welkom voelt. Toch kan het gebeuren dat iemand dat anders ervaart. Dit is ongewenst gedrag en dat willen we stoppen. Als ongewenst gedrag voorkomt, willen wij dat als club graag weten én jou daarbij vanzelfsprekend ondersteunen.

Er zijn diverse vormen van ongewenst gedrag zoals:
  • pesten
  • discriminatie
  • (seksuele) intimidatie
  • bedreiging
  • gewelddadig gedrag.
Maar personen kunnen ook andere problemen ervaren waardoor je niet kan zijn wie je bent, of je kunt je buitengesloten voelen.
Je kunt hier zelf mee te maken krijgen maar je kunt het ook bij een ander zien gebeuren. Ook dan (als coach, trainer, begeleider, medesporter of ouder) nodigt MHCZutphen jou uit om contact te leggen met de Vertrouwenscontactpersoon (VCP). Bij een vermoeden van seksuele intimidatie zijn coaches, trainers en begeleiders dit zelfs verplicht om te doen.

Wat doet de VCP?
De VCP zal naar jouw verhaal luisteren en samen met jou kijken wat verdere stappen kunnen zijn. Soms is iets op te lossen binnen de vereniging, maar soms is het verstandig om er andere deskundigen bij te betrekken. Dit zal altijd in overleg met de melder gebeuren. De VCP is onafhankelijk.

De vertrouwenscontactpersonen van MHCZutphen zijn Kristel van Petersen en Kristel Severin.

Hoe kun je de VCP bereiken?
Via het e-mailadres [email protected] kun je contact leggen met de VCP. Een van ons neemt dan binnen 4 dagen contact met je op. Het e-mailadres is uitsluitend bedoeld om een afspraak te maken en niet om daar al te vertellen waar het over gaat.

Wil je op een andere wijze meer informatie of je verhaal kwijt? Kijk dan naar de links van sites die je verder kunnen helpen:
Bij Chat met Fier kun je (anoniem) je verhaal delen. Je kunt chatten over dingen die je zelf hebt meegemaakt, over dingen die je hebt gezien of als je je zorgen maakt over iemand uit je omgeving. Dit kan bijvoorbeeld gaan over ongewenste aanrakingen, seksueel misbruik, pestgedrag, geweld, bedreigingen of discriminatie. Het maakt niet uit of het iets is dat nu speelt of in het verleden is gebeurd. Twijfel je ergens over? Stel gewoon je vraag. De medewerkers van het chat team luisteren naar je verhaal, geven jou informatie en helpen je als je dat wilt.

Deze chat is bedoeld voor kinderen, jongeren en volwassenen die sporten of actief zijn als vrijwilliger, trainer of coach in de sport.

www.centrumveiligesport.nl

Het Centrum Veilige Sport Nederland is maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.30 uur bereikbaar op telefoonnummer: 0900 20 25 590.

Sporten in een veilige omgeving zou voor iedereen vanzelfsprekend moeten zijn. Het Centrum Veilige Sport Nederland is er dan ook voor iedereen in de sport die vragen of twijfels heeft of een melding wil doen. De medewerkers luisteren, denken mee en begeleiden naar de beste oplossing. Iedereen mag contact met CVSN opnemen; sporters, trainers, bestuurders en vertrouwenscontactpersonen. En natuurlijk ook bezorgde ouders en professionals.